Поради інспектора як споживачу захистити свої інтрерси у супермаркеті

До Новокаховської інспекції у справах захисту прав споживачів неодноразово звертаються з питаннями споживачі, повідомляє Online НК.

Серед запитань найбільш поширені такі, або їм подобні:

– купили морожену рибу у вакуумній упаковці, термін придатності затертий (не додивились), під час жарки виявився сторонній неприємний запах, чек не зберегли, що робити?

– до якої інстанції звернутись, якщо придбали макаронні вироби по акції, а продукції в упаковці менше ніж зазначено у маркуванні (із цікавості дома переважили)?

– в супермаркетах при продажу продукції власного виробництва повністю відсутня інформація про термін вживання чи то зберігання. Він повинен бути чи ні, і де і як він зазначається?

– велика кількість ковбасних виробів запропонована споживачу та більша частина не має на упаковці кінцевого терміну зберігання, іноді спостерігається неприйнятна картина: батони ковбас миють у відрі, протирають та знов повертають на прилавок, доки це буде продовжуватись, хто за цим стежить?

Закон України “Про захист прав споживачів” у статті 6 зазначає “Продавець (виробник, виконавець) зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію”.

Майже звичним стало питання покупців у магазинах – “А це свіже”? У відповідь часто чуєш позитивну репліку. А якщо хто-небудь не запитає про свіжість і купить товар?

Іноді просиш продавця дати певний товар, а він каже: “Я б вам не радила це брати”. Зрозуміло, що продукт вже давно зіпсований, з вичерпаним терміном, але питання у тому, чому він усе ще на прилавку? Дякуємо продавцю за турботу та за те, що не хоче він продавати поганий товар покупцеві, щоб не зашкодити йому.

Інша справа у супермаркетах, де часто й запитати про якість товару немає у кого. Доводиться гарненько і придивитися, і понюхати, і помацати.

Як змусити працівників торговельних мереж і їх власників робити добру справу, продаючи якісну продукцію, та боятися відповідальності за недобросовісну торгівлю?

Відповідно до українського законодавства, якщо суб’єкт господарювання порушив права споживача, він зобов’язаний задовольнити його вимоги, а також сплатити штраф. Зокрема, за відмову споживачеві в реалізації його прав, встановлених ч.1 ст.23 Закону “Про захист прав споживачів”, накладається штрафна санкція у десятиразовому розмірі від вартості продукції, виходячи з цін, які діяли на час її придбання, але не менше двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 грн.).

Якщо вже ви придбали неякісний товар і маєте намір його повернути, спочатку потрібно переконатися чи залишився у вас чек на товар. Якщо ви його викинули або загубили, то доводити що-небудь немає ніякого сенсу. Але, наявність чека, виявляється, теж не завжди є гарантією відшкодування збитку.

Останнім часом магазини відомих роздрібних мереж часто не хочуть приймати назад у споживача неякісний або протермінований товар навіть за наявності чека на купівлю. Трапляються випадки, коли винахідливі співробітники заявляють, що покупець просто підмінив товар аналогічним з іншого магазину та ще й протермінованим.

Частіше продавці визнають свій товар, навіть за відсутності документів, які засвідчують факт продажу товару, але ідентифікувати продукти харчування без наявності чека майже неможливо.

Ще одне питання, яке хвилює відвідувачів супермаркетів, стосується якості товарів власного виробництва закладу торгівлі, а також можливості їх повернення. Такі продукти як салати, кури-гриль чи інші страви, які готують у магазинах, часто роблять з неякісних продуктів (думка покупців), вірніше з продукції термін придатності якої добігає кінця. Така продукція має нетривалий термін зберігання (найчастіше, розрахунок іде на години) і реалізують її на “виніс”.

У відділах кулінарії супермаркетів будь-який продукт має свій термін придатності, свої умови зберігання, і якщо це не марковано на тарілці, продавець зобов’язаний надати інформацію про продукт (включно з інформацією про інгредієнти, з яких він зроблений). З продуктами харчування неналежної якості треба звертатися за місцем придбання в межах терміну придатності цього продукту. Якщо ж сталося харчове отруєння, необхідно отримати медичний висновок.

Якщо ваші вимоги про відшкодування грошей або про заміну неякісного товару якісним не були почуті, потрібно шукати правди у вищих інстанціях: суді, службі з захисту прав споживачів, громадських організаціях з захисту прав людини…