Президент має ветувати законопроект 5600, що атакує дрібний та середній бізнес, – «УДАР Віталія Кличка»

Однією з причин кризи в Україні є фактичне існування олігархічної системи. Тобто форми політичного режиму, за якої декілька осіб, володіючи великою власністю у країні мають вагомий вплив на державні органи влади й можуть використовувати його для власного збагачення. Фактично, дані особи монополізують окремі сектори економіки для зосередження у своїх руках політичної влади, що надає їм можливість збільшити власні капітали.

В Україні, дана система влади створювалася ще у 90 рр. ХХ ст. і до сьогодні, жодна політична сила не намагалася зосередити свої зусилля задля ліквідації такого стану справ. Все обходилося лише популізмом та палкими гаслами. Причина проста: велика частина українських політиків працює у співпраці з особами, яких ми називаємо олігархами, відсутність прозорих правил бізнес-гри, однакових для всіх, малий прошарок середнього класу у нашій державі та недостатній розвиток громадянського суспільства.

На жаль, сьогоднішня влада маючи величезний кредит довіри громадян та значні владні повноваження, під виглядом боротьби з олігархатом лише посилює фіскальний тиск на бізнес та атакує середній клас українців, фактично, надалі підгодовуючи олігархів – як пануючий клас.

Яскравим прикладом демонстрації цього є законопроект «5600» прийнятий  Верховною Радою України 30.11.2021 р. У партії «УДАР Віталія Кличка» ще до офіційної реєстрації законопроєкту відразу заявляли, що уряд під виглядом боротьби з олігархами замислив посилити фіскальний тиск на бізнес та атакувати середній клас українців. Завдяки нашим спільним зусиллям вдалося домогтися того, що ряд скандальних норм виключили з проекту. Проте, після набуття закону чинності, значно ускладниться життя простих українців, підприємців.

Влада у бажанні отримати 30 млрд. грн. для бюджету-2022, сприймає прийняття «5600» безальтернативним рішенням. Навіть за словами голови податкового комітету Верховної Ради Данила Гетьманцева, ухвалення цього законопроекту зафіксовано у меморандумі МВФ. Замість збалансування бюджету та створення у державі умов для пожвавлення, у першу чергу, розвитку малого та середнього бізнесу, частка якого у ВВП країни за різними оцінками становить від 49 до 55%, а залучених працюючих людей більше понад 60%, натомість влада створює нові складнощі для бізнесу. Цей законопроект проти того, щоб українці ставали заможнішими. Проте жодної «шкоди» не завдає олігархам, ба більше – надає їм преференції. Так до другого читання є положення, які посилюють фіскалізацію українського бізнесу та збільшують тиск на українців:

  • збереглася норма про мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) яке платитимуть користувачі землею (особи чи компанії). Тобто незалежно від того чи отримав фермер чи власник землі прибуток він має заплатити державі мінімум 5% від вартості землі. Наприклад, фермерське господарство орендує 10 га на Київщині. Компанія має найманих працівників, із зарплати яких відраховує ПДФО та військовий збір. Після запровадження МПЗ компанії доведеться заплатити більше податків. Якщо сума всіх сплачених компанією податків буде меншою за визначене МЗП, то цю різницю доведеться доплатити;
  • селяни змушені будуть платити податки за продаж продуктів, вирощених на своєму городі біля будинку. Так їх хочуть зобов’язати сплачувати податок на доходи фізосіб (18%) у разі, якщо отриманий від продажу продуктів дохід перевищить 12 мінімальних зарплат (у 2021 році цей показник становив 72 тис грн, у 2022 році – 78 тис грн.);
  • хоч депутати і відмовилися оподатковувати продаж квартир ПДВ в 20%, що б призвело до зростання їхньої вартості для українців, проте в законопроєкті передбачена норма справляння ПДФО 18% з продажу другої та третьої квартири в рік, що автоматично потягне зростання вартості квартир для українців;
  • залишилося обмеження права виїзду керівника платника податків за кордон за наявності податкового боргу понад 1 млн. грн. Фактично кожен власник бізнесу стає потенційно невиїзним. Держава мимоволі відновлює своєрідне кріпацтво та обмежує конституційне право громадян на вільне пересування. А якщо це міжнародний бізнес, то керівник обмежений у продуктивній діловій активності. Це знизить і так невисоку інвестиційну привабливість країни;
  • передбачені норми законопроєкту позбавляють права бути платниками єдиного податку четвертої групи для дрібних та середніх виробників курятини, що може призвести до закриття дрібних господарств та подорожчання продукції птахівників для українців.

Експерти партії «УДАР Віталія Кличка» наполягають на тому, що світовий досвід свідчить, що зростання економіки досягається в інший спосіб. Посилення фіскального тиску та збільшення бази оподаткування за жодного випадку не призведе до збільшення ВВП країни. Влада має зосередитися виключно на заходи стимулювання. Зокрема в економічній програмі «УДАРу» загострена увага на таких важливих кроках, що можуть посилити динаміку зростання економіки країни:

  • встановленням рівних податкових правил для всіх, без пільг для великого бізнесу. Адміністрування податків та підприємницької діяльності загалом має бути прозорим та зрозумілим;
  • вдосконаленням антимонопольного законодавства і налагодження ефективної роботи АМКУ, без врахування «особливих інтересів великого бізнесу»;
  • завершенням судової реформи і встановленням однакових справедливих правил для всіх;
  • чітке дотриманням своїх зобов’язань перед іноземними інвесторами.

Наполягаємо, що «5600» має бути ветований Президентом та влада має розпочати широкий суспільний діалог з представниками дрібного середнього підприємництва. Пріоритетом має стати створення додаткових стимулів розвитку, а не посилення податкового тиску на підприємців.

Іван Бебко, голова Херсонської обласної організації політичної партії «Удар»