У Новій Каховці покупців вчать, як поводити себе у нестандартних ситуаціях

В рамках започаткованої у Новій Каховці, що на Херсонщині, просвітницької компанії з підвищення обізнаності споживачів про свої права, Online НК продовжує публікацію відповідей на найбільш поширені питання у відносинах продавців та покупців.

Відповідає на запитання покупців начальник інспекції у справах захисту прав споживачів Антоніна Прокопенко.

– Що робити, коли через власну необережність покупець розбив скляну тару або інакше пошкодив товар в магазині?

В такому випадку провина повністю лежить на працівниках магазину, адже вони є відповідальними за належне зберігання товару, розташування його при викладці. Якщо посуд просто вислизнув із рук – також не поспішайте за нього платити. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.

Покупець – не власник, поки не заплатить за товар. Отже, ризик несе магазин. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести у суді. Самостійно стягувати такі виплати продавець не має права, він може тільки зафіксувати факт пошкодження свого майна.

Відповідно до частини 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту.

– Чи можна фотографувати товар в торговому закладі?

Так, можна. Стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Заборона фотографувати товари робить неможливим конституційний механізм реалізації цього права.

За статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб ? на свій вибір.

Здійснення цих прав обмежене законом лише в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція не зазначає.

– Чи можна по дорозі до каси спожити товар?

Прямої заборони споживати продовольчі товари до моменту їхньої оплати в Законі України «Про захист прав споживачів» немає. Проте, поки покупець не заплатить за товар, він є власністю магазину. Працівники можуть зробити вам лише зауваження і попросити заплатити за нього на касі. Якщо покупець відмовиться його оплачувати, то можуть викликати поліцію.

– Ціна товару на ціннику відрізняється від вартості товару в чеку: як діяти?

Коли ви купуєте, наприклад, печиво, відбувається укладення договору купівлі-продажу з продавцем. Згідно зі статтею 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу продавець зобов’язується передати товар у власність покупцеві, а покупець приймає або зобов’язується прийняти цей товар і сплатити певну грошову суму. У статті 691 Цивільного кодексу України зазначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Отже, грошова сума – ціна – є умовою договору, яка вам відома і на яку ви погоджуєтесь.

Поки ціна печива значиться лише в базі даних, але не на ціннику, продавець не має права вимагати від вас оплати продукту за новою ціною. На цю умову договору (не була вам відома) ви не давали згоди. А без спільної згоди обох сторін договір укласти неможливо.
Товар вам або продадуть за старою ціною, або відмовлять у продажу.

– Що робити, якщо після інциденту на касі відмовилися продавати товар?

Торговельний заклад взяв на себе обов’язок продавати товари кожному, хто до нього звернеться, тобто виконувати умови публічного договору купівлі-продажу. Це регулюється статтею 633 Цивільного кодексу України.

Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

В статті зазначено, що підприємство не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг). Тобто просто так споживачеві щось не продати не можуть.

У разі необґрунтованої відмови продавцем від укладення публічного договору споживач має право відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою у суді.

– Чи можуть працівники магазину заборонити обмацувати та оглядати товар?

У магазинах одягу часто можна почути: «Не торкайтеся до сукні, ми вам самі її покажемо». Такі зауваження є необґрунтованими, оскільки кожен покупець має право, за частиною 2 статті 700 Цивільного кодексу України, до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

У Правилах роздрібної торгівлі непродовольчими товарами (пункт 11 розділу 2) зазначено, що продавець зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.

Частина 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» зобов’язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції.