У Новокаховській громаді вартість пасажирських перевезень найнижча в Херсонській області

У Новокаховській громаді виникла гостра необхідність переглянути та підвищити тарифи на перевезення, адже діючі, встановлені в 2018 році, вже абсолютно не відповідають нинішнім реаліям.

Ситуацію із пасажирськими перевезеннями в Новокаховській територіальній громаді обговорили на нараді в міськвиконкомі за участі міського голови Володимира Коваленка, керуючого справами виконкому Віталія Кубатка, начальника відділу галузей економіки Тетяни Мандебури, старост старостинських округів та директора КП “Автоцентр” Олексія Овчарова. Про це редакції Online НК  повідомила прес-секретар міськвиконкому Ірина Дахновська.

Тетяна Мандебура: “Маршрутна мережа складається з 14 маршрутів: 7 міських та 7 приміських, які обслуговує КП “Автоцентр”. 2 маршрути, які курсують до селищ Козацьке і Веселе обслуговує ВАТ “Каховське АТП 16506”. Щодня для сталого обслуговування на маршрути повинно виїжджати 27 автобусів. Транспорт курсуює з 5 ранку до 20 год.15 хв. Тарифи на пасажирські перевезення останній раз переглядались в 2018 році. І до сьогодні проїзд по місту коштує 5 грн, до Плодового 7 грн, до міста Таврійськ – 8 грн. На приміських маршрутах Маслівка- Корсунка-Тополівка – 62 коп./км, Дніпряни – Тополівка – 80 коп./км.

Тариф не підвищувався 3 роки, а за цей час значно зросла собівартість перевезень. Дорожчає все – і паливно-мастильні матеріали, і запчастини, кілька разів піднімався розмір мінімальної зарплатні. Різниця в тарифах, відповідно, покривається за рахунок місцевого бюджету. Тільки в 2021 році місцевою владою було виділено 3 млн грн, але через різке подорожчання абсолютно всіх складових, і цієї суми вже недостатньо.

В порівнянні з іншими містами, у Новій Каховці найнижча вартість проїзду. Наприклад, в сусідній Каховці проїзд містом коштує 7 грн. В інших містах України квиток коштує в межах 8-10 грн.

З 62 тисяч населення громади, 20 тисяч жителів відносяться до пільгових категорій та мають право на безкоштовний проїзд в громадському транспорті. З 2016 року держава повністю відмовилася від виконання своїх обов’язків щодо компенсації перевізникам пільгового проїзду і ці значні витрати лягли на місцеві бюджети. За цей період з міського бюджету виплачено вже 12 млн 538 тис грн.

В 2018 році вийшла постанова Кабінету міністрів “Про надання адресної допомоги на пільговий проїзд”, згідно якої 24 категорії громадян мають право на пільговий проїзд. На кожному маршруті передбачені від 4 до 6 пільгових рейсів. Наприклад, на маршруті Маслівка-Корсунка, з 10 рейсів 6 – пільгових. Центральна Основа – Дачі Дружба та мкрн “Східний”- мкрн “Сокіл” та на Тополівку – по 4 пільгових рейси. Згодом Постановою КМУ було скорочено перелік пільгових категорій до 11, і пенсіонери за віком в цей перелік не входили, пільги призначаються з приміткою “На розгляд органів місцевого самоврядування”. Натомість була передбачена адресна допомога на пільговий проїзд, і визначений розмір пільгової допомоги. В межах Херсонської області був визначений на рівні 163 грн 80 коп на місяць на всі категорії транспорту. В разі, якщо місцева влада введе виплату адресної допомоги, то для 3345 новокаховчан, на яких поширюється дія постанови, необхідно щороку виділяти 9 млн 195 тис грн., а якщо додати пенсіонерів за віком – це додатково ще 31 млн 864 тис. грн на рік. Такі фінансові виплати є просто непідйомними для міського бюджету”.

Олексій Овчаров: “КП «Автоцентр» має непогашені борги із заробітної плати, податків, платежів за запчастини. Основною з причин такого становища є значне підвищення ціни на пальне: автогаз метан, дизельне пальне та бензин. При розрахунках фінансового плану підприємства на 2021 рік, закладалася ціна 16 грн. за 1м. куб. газу. На даний час його вартість 39,8 грн., що становить 248,75% від запланованого. Що стосується дизельного пального та бензину, то на початку року підприємство закладало у розрахунок собівартості перевезень ціну 23,15 грн та 23,70 грн за 1 літр відповідно. Сьогодні ціна А-95 – 31,15 грн/л, диз.пальне – 29,34 грн/л. Таке підвищення цін призвело до стрімкого зростання собівартості проїзду, що тягне за собою потребу у додатковому фінансуванні різниці в тарифах та витрат на покриття збитків, пов‘язаних з перевезенням пільгових категорій громадян (субвенції) з міського бюджету.

Відсутнє фінансування на забезпечення транспортом з обслуговування загальноміських заходів та перевезення призовників (за заявками військкомату), тощо.

Згідно розрахунків, збитки підприємства від регулювання цін місцевого автотранспорту на період листопад – грудень 2021 року складають 767,6 тис. грн., збитки від перевезень пільгових категорій громадян за відповідний період – 382 тис.грн.”

Міський голова Володимир Коваленко: “Склалася така ситуація, що на сьогодні КП “Автоцентр” обслуговує 24 пільгові категорії громадян. Цього року підприємству з міського бюджету було надано 6 млн грн, як компенсацію різниці в тарифах та на перевезення пільговиків. Оплата перевезень, як і ліків – це повноваження держави, які, тим не менш, лягли на плечі місцевого самоврядування. КП “Автоцентр” заробляє на місяць близько 315 тис. грн, а з міського бюджету на покриття витрат, в тому числі пільгових перевезень, отримує ще 600 тис.грн. Така економіка на сьогодні неприпустима. Через різке і неодноразове подорожчання тарифів на енергоносії протягом року, бюджет громади перетворився на бюджет захищених статей. Крім виплати заробітної плати, значну частину бюджету “з’їдає” підвищена в кілька разів вартість електроенергії та газу для опалення. На розвиток громади майже нічого не залишається. Тому підвищення тарифів – це вимушена необхідність.”

Враховуючи ситауцію, що склалася в КП “Автоцентр”, задля зниження навантаження на місцевий бюджет, надано для розгляду декілька варіантів підняття вартості проїзду. Також було запропоновано здійснювати перевезення 11 категорій пільгових громадян відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018р. №197 за рахунок місцевого бюджету, а пенсіонерів за віком на міських та приміських маршрутах загального користування перевозити за 50% вартості проїзду.

Остаточне рішення з цього питання мають затвердити члени міськвиконкому на своєму засіданні.