Володимир Коваленко: «Щоб зменшити тарифний тягар на мешканців – приберіть сплату ПДВ з комунальних підприємств!»

Про підсумки XVI Українського муніципального форуму в Одесі Online НК розповів міський голова Нової Каховки Володимир Коваленко.

– Володимире Івановичу, де проходив Форум і хто брав участь у ньому?

– Учасників Форуму зібрали на Гагарінському плато в готелі «Одеса». Основна тема зустрічі – сталий соціально-економічний розвиток громад.

В перший день о 10.00 розпочало роботу Правління Асоціації міст України на чолі з головою АМУ, міським головою Києва Віталієм КЛИЧКОМ. Був присутній 31 міський голова. Розглянули порядок денний форуму, звіт виконавчого директора АМУ Олександра Слобожана про виконання доручень з періоду попередніх засідань Асоціації. Вони пов’язані із законодавчими ініціативами, питаннями, які виконавчий директор виносить від імені Асоціації на засідання КМ, у комітети ВР, у нижню палату Конгресу при Президенті, де має право дорадчого голосу. Виступили Віталій Кличко, Андреас Кіфер – Генеральний секретар Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи.

Як депутат від України у ПАРЕ Ради Європи я поспілкувався з Андреасом Кіфером через перекладача. Поважний гість повідомив, що приїхав поділитися європейським досвідом. Звертаючись до учасників Форуму, зазначив: повноваження без фінансів – це проблема і велика несправедливість по відношенню до органів місцевого самоврядування.

Олександр Слобожан проінформував про вирішення найбільш гострих питань. В минулому році Уряд і АМУ підписали Меморандум про непідняття тарифів в опалювальний сезон при умові їх компенсації за рахунок держави. На жаль, до останнього періоду це питання не було вирішено. І в багатьох великих міст, обласних центрів, де є підприємства, що надають централізоване теплопостачання, де є ТЕЦ, були арештовані рахунки НАК «Нафтогазом України». До цього часу компенсації не було. І це загрожує стабільному початку опалювального сезону. Більш того, «Нафтогаз» вже виставляє умову передоплати за ті об’єми газу, які потрібні для початку опалювального сезону. Але в останній день Форуму 29 липня, коли участь в його роботі взяв голова ВР Дмитро Разумков, він повідомив: підписав Закон №3608, який передбачає компенсацію заборгованості за тепло і водопостачання, а також погашення боргів за попередні роки.

– Чи торкнулася ця проблема Новокаховської громади?

– Я вкотре дякую Богу і своїм колегам – колишньому головному інженеру філії «Херсонгаз» Леоніду Гордійчуку і своєму заступнику Леоніду Чурсинову за те, що ми прийняли рішення про призупинення в місті централізованого опалення – і перейшли на індивідуальне. Зараз ми не знаємо, що таке проблеми з опаленням. Хоча з 2006 року є близько 19 млн. заборгованості перед «Нафтогазом», але це борги по різниці в тарифах.

По КП «Міський водоканал» проблеми є. Підприємству держава заборгувала 12 млн. грн. різниці в тарифах – і своєчасно не сплатила. КП не змогло в потрібний термін сплатити податки, пішли штрафи… Підписання Закону №3608, за словами Олександра Слобожана, стало одним з найбільших досягнень.

– Чи обговорювалися на Форумі зміни до вже діючих Законів?

– Зараз в процесі дискусії – цілий ряд інших законодавчих актів. І Закон про вибори – один з перших. Партійна складова місцевих виборів призвела до того, що більшість сільських, селищних, міських рад заполітизовані. А наслідок – робота органів місцевого самоврядування на багатьох територіях паралізована! Бо політична доцільність серед депутатів деяких політичних сил заважає розвиватися громадам. Їм потрібна політика доріг, тротуарів, покрівель, тепла, роботи шкіл, медицини. Політизація призвела до того, що політика бере верх над здоровим глуздом і над господарською діяльністю, якою в першу і основну чергу повинні займатися органи місцевого самоврядування. Тому питання необхідності внесення змін до Закону про вибори – на порядку денному АМУ. І в третій день Форуму, коли в його роботі взяли участь 15 депутатів Верховної Ради, вони про це також говорили.

– Хто з депутатів від Херсонщини активно співпрацює з АМУ і відстоює права громад у Верховній раді?

– Від Херсонщини є народні депутати, які на сьогодні захищають інтереси органів місцевого самоврядування на рівні Верховної ради. Це експерт з питань місцевого самоврядування Віталій Безгін і менеджер-економіст, голова підкомітету з питань регіональної політики та місцевих бюджетів В’ячеслав Рубльов. А також підприємець, член Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Володимир Іванов і юрист, член Комітету ВР з питань правової політики Павло Павліш.

– Яка позиція АМУ щодо місцевих референдумів?

– Закон в нинішній редакції – це загроза для стабільної роботи ОМС. Проходять вибори. Вони дають право п’ять років працювати обраним лідерам громад та радам. Пройде п’ять років, не справився – йди, відпочивай. Якщо ти в цей період натворив щось протизаконне – за тобою прийдуть силові структури, і твої повноваження завершені. Але, як сказав один міський голова, завжди в місті знайдеться ображена ініціативна група. І якщо на виборах переміг, набравши 70% підтримки. А на ситуацію намагаються вплинути 10%, завжди знайдуться ті, хто підбурить. Особливо при нинішній партизованій складовій депутатського корпусу по всіх громадах. Нині питання стоїть так: зібрали 50% +1 голос – проводьте референдум. І ще одна норма. Всі повинні розуміти: не справляється лідер громад – не справляється і рада. Тоді – розпуск обох структур і перевибори всіх – і голови, і складу ради.

– Які ще питання викликають занепокоєння в Асоціації?

– Це питання, пов’язані з містобудівною документацією. Її немає, вона не затверджена. В ДАБІ відбувається реформа, і ще немає стабільного бачення на рівні держави та ОМС.

Активно обговорюється питання енергоефективності. Всі житлові будинки, будівлі бюджетних установ зведені в період, коли ніхто не рахував вартість газу, його об’єми. Тому на сьогодні мова про те, що потрібно запровадити механізм – вигідні кредити з низькими ставками і на тривалий термін. Бо в нинішніх умовах спекуляція на тему того, що в ОМС багато коштів, не відповідає дійсності. Про це казала більшість учасників Форуму. Щоб проводити грандіозні речі, треба мати фінансовий ресурс. А його немає. Бо спочатку була фінансова децентралізація, яка дозволила отримати акциз на паливно-мастильні матеріали, акциз на горілчані і тютюнові вироби і спеціальний фонд для створення нових громад. Нині цього фонду не існує. А акциз постійно намагаються у громад забрати або хоча б зменшити його %, що надходить до місцевих бюджетів. Мінфін намагається змінити саму форму зарахування тютюнового акцизу. Цього не можна допустити. І АМУ на це звертає увагу.

Сьогодні держава багато своїх повноважень – перевезення, соцзахист статусних людей, – перекладає на плечі місцевого самоврядування без необхідного фінансового ресурсу. Дві структури – освіта і медицина, які є делегованими повноваженнями, державою забезпечуються фінансово тільки в межах захищених статей. На розвиток і утримання цих будівель практично немає коштів. Велику суму коштів забрав у ОМС Ковід-19 за попередні 1,5 року. Як підтвердили під час виступів і Дмитро Разумков, і заступник міністра МОЗ, саме кошти, направлені з місцевих бюджетів ОМС в перші 6-8 місяців, дозволили уникнути значно більших втрат серед хворих на ковід-19.

Багато повноважень додалося. Тому була озвучена пропозиція закріпити законодавчо не 60%, а 65% ПДФО, який залишиться в місцевих бюджетах. У 2010 році ОМС мали 75%. Щоправда, не було акцизу. Але й не було стільки повноважень. А коли дали акциз, а 15% ПДФО забрали – сума забрана виявилася набагато більша, ніж та, яку отримали від акцизу. Хоча нині є два види акцизу, але держава щороку перед початком фінансового періоду заявляє претензії на ці фінанси. Всі ці питання обговорювалися протягом трьох днів Форуму.

– Які проблеми Вам особисто вдалося озвучити високопосадовцям?

– Озвучив заступнику міністра фінансів два питання. По-перше, тарифи – це економічна складова, але в країні вона заполітизована. Тарифи високі. Щоб полегшити тарифний тягар на наших мешканців – заберіть з КП сплату ПДВ. Ну яке може бути ПДВ у комунального підприємства??? Заступник міністра фінансів відповів, що не компетентний відповісти на це питання. Така відповідь викликала в залі здивування.

Ще одне питання – про різницю в тарифах. Це паперова процедура – кошти не заходять жодному комунальному підприємству. Чи можна цей залік робити на рівні держави у вигляді документів між Мінфіном і приміром Нафтогазом або податковою структурою? Проведіть такий залік! Навіщо ви кидаєте КП, своєчасно не розраховуєтесь, сподіваючись, що, не витримавши тиску податкової, місцева влада врешті борги сплатить коштами з місцевого бюджету. Але в нас таких коштів немає! Таким чином щодня загроза щодо банкрутства КП зростає. І замість розвитку інфраструктури міста ми змушені направляти ці кошти КП як компенсацію замість держави по різниці в тарифах.

Багато було інших запитань. Громади мають свої особливості: десь є залізничний транспорт, і проблеми з податком, є проблеми з лісосмугами, що перейшли на баланс сільським територіям, а немає коштів на їх утримання. Багато розмов стосувалося співпраці або її відсутності з тергромадами, райдержадміністраціями і райрадами. На щастя, в нашій громаді співпраця налагоджена. Ми співпрацюємо, і не допустимо протистояння. Адже якщо люди приходять до влади, щоб з’ясовувати стосунки, то це не розумно.

– Чи обговорювали на Форумі питання медичної реформи і роботи медичної галузі в нинішніх умовах?

– На Форумі була заступник міністра охорони здоров’я. І лідери громад озвучили багато питань на тему медицини. Реформа не завершена. Були приклади і підтвердження, що багато є перекосів. Тому ввели посади генеральних директорів. Опорні лікарні потрібно оснастити відповідною для діагностики апаратурою – як це зробили з приймальними відділеннями. Міські голови цікавилися, чи не можна в тариф НСЗУ включити певну суму коштів на утримання закладів або сплату комунальних послуг. Бо їх сьогодні сплачуємо з міського бюджету.

– Є проблеми з публічними закупівлями. Чи обговорювали це питання на Форумі?

– Так. АМУ ініціює, щоб з 50 тис. до 200 тис. підняли можливість проводити закупівлю без тендеру. Є такий проект закону, який знаходиться у ВР. Говорили, що система Прозорро не така вже й прозора. Виграють тендери структури, в яких для проведення робіт немає навіть необхідної техніки та професійних кадрів. І врешті знищуються місцеві платники податків – невеликі підприємства, які не можуть протистояти потужним структурам Львова, Харкова, Києва.

– Про які ще проблеми говорили міські голови?

– Серйозна розмова була з приводу того, щоб настав період стабільних фінансових стосунків – у вигляді Бюджетного, Податкового кодексу, які хоча б 3-5 років не змінювалися. Тоді можна планувати бюджет на період обрання лідера громад та місцевої ради. І щоб було перспективне планування. Бо без нього важко рухатися вперед. Нині щороку правила змінюються.

Увагу звернули на питання системи освіти: закриття або збереження шкіл, законодавчих змін щодо ліцеїв. Було багато зауважень. Є багато районів, де реформа змусила закрити школи.

Говорили про питання цифровізації, електронного документообігу, який все активніше входить в наше життя. Щоб швидкісний інтернет сягав до найдальшого села. Життя вимагає прискореного ритму, а чи всі території готові до цього?

Депутат ВР Володимир Іванов запросив Херсонську делегацію на зустріч із заступником міністра регіонального розвитку Василем Лозинським, який розповів про Програми, міжнародні гранти, які на сьогодні пов’язані з питанням енергозбереження, переобладнання теплової мережі, водопостачання та водовідведення.

Дискусії на Форумі всі три дні його роботи були серйозні. Третього дня працювали з 12.00 до 19.00. На трьох дискусійних платформах розглядали питання організації органів місцевого самоврядування (законодавча база), питання енергозбереження і змін до містобудівної документації та питання фінансування. Були фахівці відповідного рівня, з якими можна було дискутувати – до 10 заступників міністрів.

– Що стало підсумком такої плідної роботи лідерів громад?

– Результатом трьох днів роботи стало ЗВЕРНЕННЯ АМУ до Президента, ВР і КМ. Ось які пропозиції підтримав я та мої колеги.

У СФЕРІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВОЇ ОСНОВИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

– провести широке публічне обговорення змін до Конституції України щодо місцевого самоврядування, передбачивши нову первинну адміністративно-територіальну одиницю – муніципалітет (громада), обов’язковість діалогу з місцевим самоврядуванням при зміні його повноважень, статей доходів та видатків місцевих бюджетів, посилення фінансових гарантій, право асоціації органів місцевого самоврядування на конституційне подання.

Асоціація пропонує розробити Муніципальний кодекс для вдосконалення організаційних засад, розширення і оптимізації повноважень ОМС.

У законопроєкті №4298 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актах України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні – цілий ряд пропозицій щодо чіткого визначення компетенцій, особистої відповідальності голови місцевих держадміністрацій, встановлення процедур нагляду, виключення дублювань.

АМУ пропонує оновити Закон про службу в органах місцевого самоврядування щодо створення умов для формування професійного складу працівників і передбачення механізму гнучкого формування умов оплати праці посадових осіб.

Асоціація закликає встановити виборчу систему до органів місцевого самоврядування, яка спрямована на забезпечення інтересів громад, а не політичних партій. А для цього запровадити мажоритарну систему виборів до сільських, селищних, міських рад.

У СФЕРІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ:

– частка зарахування до місцевих бюджетів ПДФО має бути не менше 80%.

– ПДФО, нарахований незалежно від організації структури юридичних осіб та ФОПів, має надходити до місцевих бюджетів за місцем здійснення діяльності таких підрозділів.

– не допускати скорочення обсягів та джерел доходів місцевих бюджетів, зокрема частки відрахування або встановлення пільг на сплату ПДФО, плати за землю. Забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі та майна відповідно до індексу споживчих цін за відповідний рік.

– забезпечити фінансування з держбюджету гарантованих державою пільг (на проїзд та послуги зв’язку),

– направити не менше 20% коштів субвенції з держбюджету на місця на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автодоріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності.

– вдосконалити формулу розподілу освітньої субвенції ( оплата годин індивідуального навчання, оплата праці вихователів груп продовженого дня, заміну тимчасово відсутніх працівників, зменшити наповнюваність класів для громад, де школи розташовані в сільській місцевості).

В ГУМАНІТАРНІЙ СФЕРІ:

– розробити Національну стратегію розвитку загальної середньої освіти в Україні на 2021-2027 роки,

– профінансувати з державної субвенції протипожежні заходи закладів освіти

– передбачити у Держбюджеті фінансування Програми медичних гарантій не менше 5% ВВП. Затвердити економічно обґрунтовані тарифи на послуги з медобслуговування, забезпечити безперебійне вчасне фінансування пакетів медичних послуг.

У СФЕРІ МІСЦЕВОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ:

– відновити право ОМС здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю

– прийняти проєкт Закону про внесення змін до Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» щодо забезпечення принципів місцевого самоврядування.

– внести зміни до Закону «Про публічні закупівлі» – збільшити вартісну межу в допорогових закупівлях з 50 до 200 тисяч гривень.

У СФЕРІ ЖКГ:

– погасити за рахунок коштів Держбюджету заборгованість держави в різниці в тарифах підприємствам тепло- та водопостачання, не допускати виникнення такої заборгованості на майбутнє.

– встановити механізм автоматичного коригування тарифів на послуги тепло- і водопостачання в разі зміни їх складових.

– у договорах на постачання природного газу підприємствам теплопостачання передбачити обсяг природного газу вартістю 7,4 грн. за 1 м3, що забезпечить постачання теплової енергії населенню; цільове призначення природного газу за ціною 7,4 грн. за 1 м3 – «для забезпечення потреб побутових споживачів».