Законопроєкт президента щодо КСУ не вирішить проблему, а наламає ще більше дров, це крок до хаосу – експерти

Законопроект президента “Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства” не вирішить проблему з Констиційним судом та його останнім рішенням №13-р/2020, а тільки наламає ще більше дрів. Як би багатьом не хотілось вірити у зворотнє.

Таку думку висловив ветеран Роман Кулик.

“Нормальна реакція президента виглядала би умовно так: зібрати конституціоналістів, фахових юристів, експертів і напрацювати нові законопроекти, які б повернули статтю про незаконне збагачення (звісно про всі провадження по цій статті до рішення КСУ можна забути, на жаль) і уможливили нормальну роботу НАЗК та реєстру декларацій. Такі тексти законів, до яких в КСУ було мінімум шансів докопатись.

Паралелько напрацювати зміни до Розділу XII Конституції та закон про КСУ. Поступово і головне законно перезавантажити судову гілку влади, включно з ВРП і рештою органів. Це складно, марудно, але можливо.
Але це довгий шлях, який мало хто помітить, зрозуміє і оцінить. Натомість суспільство любить таке “махання шашкою” і розгін усього складу КСУ зустріне з радістю. Що там широкі верстви населення, багато хто з нашого кола аплодують цьому кроку.

Куди швидше й простіше продавити через Раду написаний на коліні законопроект, ніж системно підійти до судів. І не треба сьогодні згадувати 2014-й рік, народ. Контексти і ситуація в державі непорівнювані, попри все, що наламала зекоманда за ці півтора роки.

Парламент не має повноважень ухвалити такий закон. І це не той випадок, де швидка непродумана реакція принесе користь. Тут же нас чекає банальна узурпація КСУ з боку ОПУ.

Розумію, що всім хочеться щось зробити з суддями, але запропронований ОПУ крок – це великий крок до хаосу та конституційної кризи,” – йдеться у дописі.

 

Швидкого правового рішення бути не може, а президентський законопроєкт у разі його прийняття створить правовий хаос, наголошує юрист Максим Костецький.

“КСУ свого часу створювався як єдиний орган конституційної юрисдикції саме для захисту Конституції від свавільного посягання зі сторони Президента, Ради і тд. Тому він має МАКСИМАЛЬНІ гарантії незалежності, ніхто в країні не є більш автономним і з таким величезним впливом як КСУ. Рішення суду є остаточними і не можуть бути оскарженими.

Що робити коли сам КСУ посягає на Конституцію, ніхто не думав.

Суддів КСУ не можна просто так ні звільнити, ні відправити у відставку. Відповідно до вимог КОНСТИТУЦІЇ судді або самі пишуть заяву на вихід або сам склад КСУ приймає рішення про звільнення їхнього колеги.

Ще повноваження судді припиняються після обвинувального вироку суду за вчинення злочину. Думаю, ви знаєте, що це теж не відбувається швидко.

Тому, будь-яке рішення, що розганяє суд чи суддів, є політико-правовим і порушує положення Конституції. Це факт, який потрібно усім розуміти.

То що тепер? Нічого не можна зробити?

МОЖНА і ТРЕБА.

1. Повертаємо працюючу систему декларування через базові зміни в ЗУ “Про запобігання корупції”. Законопроект Рада може проголосувати вже наступного тижня.

2. Антикорконтроль суддів йтиме окремими пропозиціями. В ідеалі разом із реформою ВРП, ВККС – комплексні рішення убезпечать від чергових проблем у майбутньому.

3. Повертаємо недостовірне декларування в Кримінальний кодекс під новим соусом, адмінштрафи теж паралельним треком збільшуємо в декілька разів.

4. По КСУ працюємо системно зі всіх сторін:
– Кримінальні провадження, які повинні бути належно розслідувані та доведені до кінця. По Тупицькому (Голова КСУ, призначений ще Януковичем) є вплив РФ, по ще кількох суддях конфлікт інтересів та незаконне збагачення, по усіх – дії, спрямовані на захоплення державної влади.
Сьогодні зранку вже відкрили кримінальне провадження за нашою заявою по ст. 109 КК. Повинні злагоджено працювати і НАБУ, і ДБР, і НАБУ під керівництвом прокуратури;
– Зміна процедури призначення суддів КСУ + перевірки на доброчесність та залучення міжнародних експертів;
– НЕГАЙНЕ заповнення двох вакантних позицій КСУ за квотою Ради;
– Публічна позиція усіх органів державної влади та суспільства про недопустимість таких рішень КСУ та втрату легітимності цього складу суду. Фактично ініціювання складання повноважень суддями за власним бажанням. Так, тиск, але загроза безпеці держави тут переважає, і є значно серйознішою проблемою.

5. Повноцінна судова реформа із залученням усіх стейкхолдерів, широким суспільним обговоренням та комплексним оновленням судової гілки влади.

6. Поступове відновлення довіри до судів.
Відновлення суспільної легітимності.

Це сценарій, який я готовий відстоювати.

P.S. За Президентський законопроект у запропонованому вигляді голосувати не можна. Це небезпечний прецедент і може створити правовий хаос, з якого ми не виплутаємось,” – наголосив експерт.